Prawo sportowe

Sponsoring indywidualny a prawa i obowiązki zawodników

W dniu 7 kwietnia 2016 roku wygłosiłem na Uniwersytecie Warszawskim prelekcję na temat sponsoringu indywidualnego zawodników w perspektywie ich praw i obowiązków wynikających z kontraktów sportowych oraz innych regulacji prawnych - oczywiście na przykładzie siatkarzy. Prelekcja miała miejsce w ramach III Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Sportowego „Prawo.Sport.Finanse”.0

Sponsoring sportowy w branży budowlanej

Na sponsoringu sportowym korzystają wszyscy – zarówno podmioty sponsorowane, jak i sami sponsorzy. Badania ekonomiczne potwierdzają, że sport to jeden z najbardziej atrakcyjnych sponsoringowo obszarów dla biznesu, a firmy inwestujące w sponsoring osiągają wysoki zwrot przeznaczonych na to środków. Także w sferze fiskalnej sponsoring jest korzystny i może być wykorzystany przez sponsora do optymalizacji podatkowej w zakresie podatku dochodowego oraz podatku VAT. Należy pamiętać, że inwestując w sponsoring np. 5 tyś. złotych, realnie wydajemy 3,3 tyś. złotych, czyli o 34% mniej! 1

O zakładach bukmacherskich jeszcze słów kilka…

Na łamach Gazety Prawnej (nr 252 z dnia 31 grudnia 2014 - 1 stycznia 2015) ukazał się mój wywiad na temat funkcjonowania rynku zakładów bukmacherskich w Polsce. Pełna treść wywiadu dostępna jest w serwisie internetowym GP. W wywiadzie omawiam kwestie prawne związane z prowadzeniem działalności bukmacherskiej w Polsce, w tym również rygory ustawy o grach hazardowych. Wskazuję także na absurdy obowiązującej regulacji, jak też jej konsekwencje w sferze sponsoringu sportowego. Zapraszam do lektury wywiadu, jak również opublikowanego już na blogu artykułu pt. Nielegalne zakłady bukmacherskie.3

Opodatkowanie sponsoringu: rzeczywisty koszt mniejszy niż poczyniona inwestycja

Biznesowe zalety sponsoringu sportowego są niepodważalne. Sponsoring jest efektywnym narzędziem marketingowym, które w długiej perspektywie przynosi wymierne korzyści nie tylko sponsorowanemu, ale również sponsorowi. Także w sferze fiskalnej sponsoring jest korzystny i może być wykorzystany przez sponsora do optymalizacji podatkowej w zakresie podatku dochodowego oraz podatku VAT. Należy pamiętać, że inwestując w sponsoring np. 5 tyś. złotych, realnie wydajemy 3,3 tyś. złotych, czyli o 34% mniej!3

Nielegalne zakłady bukmacherskie

Według różnorakich badań rynek zakładów bukmacherskich w Polsce jest wart ok. 5 mld złotych. 90% tego rynku stanowią bukmacherzy prowadzący działalność w sposób niezgodny z polskim prawem. Pomimo że przepisy obowiązują, to nie są egzekwowane, co w konsekwencji powoduje, że funkcjonują dwa standardy dla prowadzących działalność gospodarczą w tej branży. Jeden standard dotyczy bukmacherów działających legalnie i charakteryzuje się rygoryzmem ustawy o grach hazardowych. Jest też drugi standard dla bukmacherów zagranicznych, którzy może i powinni stosować się do obowiązujących w Polsce ograniczeń, ale w praktyce, ze względu na brak egzekwowania przepisów, działają w dowolny i nieskrępowany sposób.3

Sponsoring sportowy

Na sponsoringu w branży sportowej korzystają wszyscy – zarówno podmioty sponsorowane, jak i sami sponsorzy. Badania ekonomiczne potwierdzają, że sport to jeden z najbardziej atrakcyjnych sponsoringowo obszarów dla biznesu, a firmy inwestujące w sponsoring otrzymują wysoki zwrot przeznaczonych na to środków. Żeby sponsoring funkcjonował poprawnie nie wystarczy jedynie opracować go pod względem marketingu i PR. Należy również zawrzeć odpowiednią umowę, która będzie stanowić ramy formalne współpracy sponsora i sponsorowanego.4